Skillnaden mellan frilansare, solopreneurs och egenföretagare

Vad kallar du din professionella status? Är du en frilansare? Egenföretagare? En solopreneur? Finns det någon skillnad? Och, ännu viktigare, gör vad du kallar dig själv göra en skillnad för dina kunder?

Tja, det är en hel del frågor. Men oroa dig inte, jag har många svar för dig.

Låt oss börja med kund frågan. Som oberoende proffs spenderar vi mycket tid på att räkna ut vilka våra ideala kunder är. Vi skapar profiler för dem. Vi avfärdar dem om de inte uppfyller våra krav. Men dömer de oss på samma sätt?

Kort svar: Ja. Det du kallar dig själv kan göra skillnad.

Vill du ha ett längre svar på hur personliga etiketter kan förändra kundernas uppfattning? Läs vidare.

Detta är den stora. Oavsett om de valde livet eller snubblade in i det, fler och fler människor blir frilansare. Data från den senaste amerikanska folkräkningen visar experter förutsäga “att frilans företag kommer att växa med 1 500 000 i 2014” utan tecken på att sakta ner.

På gott och ont, “frilansare” är den mest kända (och äldsta) etikett för oberoende arbetstagare av de tre termer vi tittar på idag.

Frilansare arbetar vanligtvis hemifrån, för mer än en klient i taget och har ett flexibelt, självframtvingat arbetsschema. Designers och skribenter är mest benägna att kalla sig frilansare; men alla med en säljbar färdighet som arbetar för sig själva kan falla i denna kategori.

Men det finns en nedslående missuppfattning i vissa kretsar som frilansare arbeta gratis.

Och även om vi vet att frilansare är några av de hårdast arbetande individer runt, har James Chartrand uppgav att “många andra uppfattar frilansare att vara rebeller, riskabelt, lata, alltför stolta och en touch Snotty.” Hon fortsätter med att säga att på grund av dessa negativa konnotationer, “många företag, trots fördelarna med att anställa frilansare, har en no-Hire politik på plats.”

En annan författare noterade att “frilansare har ett rykte om att vara amatörer.” Aj.